Op pad naar Noord Tasmania, Tripple treat en meer - Reisverslag uit Shearwater, Australië van Cisca Martin Hoorn - WaarBenJij.nu Op pad naar Noord Tasmania, Tripple treat en meer - Reisverslag uit Shearwater, Australië van Cisca Martin Hoorn - WaarBenJij.nu

Op pad naar Noord Tasmania, Tripple treat en meer

Door: Mart en Cis

Blijf op de hoogte en volg Cisca Martin

09 Februari 2013 | Australië, Shearwater

Na 1 nachtje bij Arnie en Colleen tijd voor ontbijt. Cereal (ontbijtgranen) of brood, kopje drinken. Dagkoffertjes pakken en wegwezen. Met de grote auto van Arnie en Colleen gingen we eerst naar de Ashgrove Kaasboerderij. Voor we daar aankwamen even een korte tussenstop in Sheffield, een paar murals bekijken (muurschilderingen). Mooie kunstwerken zaten erbij. Jaarlijks worden hier (begin april) wedstrijden gehouden. Verderop waren nog kunstwerkjes van buxusboompjes te zien langs de weg.

Bij de entree vam de cheesefarm werd je begroet door prachtig gekleurde en beschilderde koeien van gips. Binnen kon je eventueel iets nuttigen, maar wij kwamen kaas proeven. Uiteindelijk zijn we toch kaaskoppen, nietwaar....
Er stonden er nu wat meer dan hun vorige bezoek, maar liefst een stuk of 12 bakjes waar je met een prikkertje kaasblokjes uit kon nemen. Mijn favo was Lavendelkaas. Hierin was ik de enige. Ook de Berry(bessen)kaas was lekker. Daar was Martin het wel mee eens. Dit waren de smaakkaasjes. Verder waren er diverse Europese fetakazen, oudere en minder oude. Cheddarkazen, traditioneel en ook Speciaal.
Nog even naar het winkeltje geweest, daarna weer in de auto naar de volgende 'excursie'. Elk ritje is het sowieso al geweldig om om je heen te kijken. WAT een natuur!!!! Rond een uur of 12 kwamen we aan bij Tasmazia (Village of Lower Crackpot) Dit is een doolhoven park. Niet een, wel 4 doolhoven.
Eerst even drinken en iets te eten nemen. We (Mart en ik) begonnen met cappucino. Toen ik de hot chocolate van Colleen zag, had ik spijt. Er kwamen standaard marshmellow bij....Arnie koos voor chocolate Ice. Dat zag er ook al zo heerlijk uit. Maar ach, de koffie smaakte ook wel hoor.
Daarne namen we pannekoekjes met ijs. Je had heel veel soorten om uit te kiezen. Colleen en ik namen de chocolate dream. Arnie en Mart besloten voor het duurdere soort te gaan. Dit waren 2 pannekoekjes met 3 bolletjes ijs, alles geserveerd met slagroom. Terwijl Arnie liet zien waar we hadden gereden en waar we nog naar toe zouden gaan, werden de ijsschoteltjes geserveerd. Toen vielen onze monden open en onze ogen bijna uit ons hoofd. De bolletjes ijs op de pannenkoekjes waren BOLLEN IJS van wel 10cm doorsnee, omgeven door een giga toren van slagroom met gekleurde sprinkeltjes erop. Daarbij nog op elke bol ijs een geweldige stroom berry-saus (1 aardbei, 1 frambozen en een zwarte bessensaus, van verse vruchten). Spontaan draaiden alle mensen die nog gingen bestellen en die al zaten allemaal hun hoofden om om te zien wat er voor de heren hun neus stond...(foto) hahaha!!! Dat kregen ze zowaar NIET helemaal op...het zijn niet voor niets de meest gefotografeerde ijsjes van de wereld (volgens zeggen).Gelukkig moesten we de doolhoven nog in....
Na het winkeltje te zijn doorgelopen kwamen we bij de ingang. Wat een mooi onderhouden doolhoven! Tussendoor kwam je tekstjes tegen, spreukjes, maar ook kleine gebouwtjes, ondersteboven, opzij, zie foto's.
Hier en daar moest je een huisje in of klimmen om over obstakels te komen zodat je je weg kon vervolgen. Even balanceren, ergens anders weer bukken.
Je kwam ook door een dorpje heen , waar de foto's voor zich spreken. Lil, kijk goed! Marvin, ook voor jou speciaal een huisje op de kiek. En Martin, voelde zich de koning te rijk (sorry Paul, we konden het niet meenemen).
Tussendoor zelfs even de Tai Mahal (India) op de kiek.
In een van de doolhoven waren we echt de weg even kwijt. Om beurten namen we de leiding om de uitgang te zoeken. Helaas liet onze scoutingervaring ons dit keer in de steek. Gelukkig waren er een paar dames die wij eerder de uitgang hadden gewezen nadat zij echt al heel lang hadden gezocht...zij wezen ons bij deze doolhof, op 1 x fout na, naar de uitgang. Dit is NIETS vergeleken bij Amstelpark.
Na genoeg lopen en foto's de auto weer ingestapt, op weg naar B&B. En warm onthaal door de eigenaars David en Rosemary. Wat een lieve mensen. Voor het avondeten gingen we nog even naar het strand, de Howleybeach. Adembenemend. Een heerlijke bries, lange strand met maar enkele surfboarders en wandelaars. Hele zwarte plekken, wat krabbetjes bleken te zijn. Als je stampt, zoeken ze snel een holletje op en graven zichzelf in. Zeemeeuwen, prachtige rotspartijen met allemaal minuscule schelpjes. Zeesterretjes, anemoontjes, echt heel mooi. Een een mooi wijds uitzicht met aan een zijde de bergen. We waren trouwens ook langs Mt. Roland gereden. Schitterend. Wat een mooie heuvel (we mochten het geen berg noemen, want er lag geen sneeuw op).
Nog altijd zonder jassen of truien, al was het al na 18u.
Een kleine maaltijd stond op ons te wachten: 3 gangen. Soep, met vers afgebakken broodjes met boter geserveerd, een giga bord met stew met wel 5 soorten groenten en natuurlijk 2 soorten aardappel en heerlijke stukken kippevlees. Dan nog Christmascake of fruitjelly na.
Pffff wat bolden onze buikjes weer op......
Na het eten gooide Rosemary de groentenrestjes op het gazon voor de serre. Wij konden daar heerlijk zitten om te zien hoe eerst een Pottaroo (buidelrat), daarna familie Wallaby, daarna andere wallabys om beurten kwamen eten. De foto's waren moeilijk te nemen omdat we achter glas zaten. Dus Mart ging later buiten stilletjes fotograferen. Maar het werd al donker. Op het moment dat David naar buiten ging om de val open te zetten. Hij vangt de possoms en katten omdat ze overlast veroorzaken om de possoms verderop in een natuurpark uit te zetten en de katten worden door de dierenarts aangenomen. Door het lawaai schrokken de wallabys, inmiddels wel 20 ofzo, en renden/hopten weg.
Tijd om naar bed te gaan, want morgen genoeg te doen....

Dag vogels, dag vrienden, dag kinderen....

• 12 Februari 2013 - 15:10

Joyce:

Ben benieuwd naar de doolhoffoto's!!

• 12 Februari 2013 - 20:54

Bianca:

Wat een geweldig verhaal voor een mooie dag!! Heb nu echt de tijd genomen om jullie verhalen te lezen!!
    Geniet er van!!

• 13 Februari 2013 - 11:51

Teresa Douglas:

Net naar de fotos gekijkt - ik vermoed dat het Arnold is, met jouw aan de waterkant - hij ziet er 'n beetje uit als mijn broer Marc (zoon van je Oom Freek en Tante Tiny).

• 13 Februari 2013 - 13:17

Cisca_and_martin @hotmail.com:

Leuk Bianca! Ik heb ook n foto voor Irene: een huis in Vernonstreet...:-)
    En ik mag de week na thuiskomst solliciteren...
    Leuk vakantiebericht toch:-)
    Dank aan allen die berichtjes sturen...xxxjes

Verslag uit: Australië, Shearwater

Van Melbourne, Australie naar Tasmanie: Launceston

Na snel door de douane te gaan en onze koffers te halen (jaja, juiste volgorde!) en 3x antwoord te hebben gegeven wat voor voedsel en medecijnen we hadden mochten we zonder problemen door. De koffers hadden we binnen 3 minuten. Dus nadat Martin zijn rondje powerliften had voltooid gingen we zo snel mogelijk naar de balie van Jetstar, ons volgende vliegtuigje. We waren een uur te vroeg om in te checken dus eerst maar even een cappucino. Het zou nog wel even duren voor we weer drinken hadden.

Na het inchecken van de koffers nog een uur wachten, dan konden we het vliegtuig in (dit toestel was vergelijkbaar met het toestel van Ryan Air waarmee we naar Rome en Londen waren geweest).
Dit duurde maar een krap uurtje. Nu draaide mijn maag wel even een rondje...nog even en dan zou ik mijn Australische failieleden weer zien!

Ook deze vlucht was geen probleem en personeel was erg vriendelijk. Martin had ze weer een primeur gegeven: het tafelklemmetje kan ook als kapstok fungeren!

Hoe dichter we bij Tasmanie kwamen, hoe bewolkter het werd. Mijn zus Marijke had het al van tevoren gezegd, er was regen voorspeld. Maar ook dit was heel mooi aan de bovenkant, gelukkig was het wel droog dat we aankwamen.
Dan....loop je het trappetje af....kijkt naar het raam. Loopt door naar de ontvangsthal en ja hoor! Mijn zus Ans en haar man Allan, hun dochter Christina en man Michael, zelfs hun oudste zoon Thieron, waar wij eerst zullen verblijven, mijn broer Joop (tussen het werk door), mijn broer Arnold en zijn vrouw Colleen, zelfs mijn nichtje Fiona, dochter van Marijke die er ook met haar man George was.
Geweldig!!! Martin kwam slepend met zijn dagtas binnen (jeah, we finally made it) en ik ging op mijn knieen om de grond te kussen.
Dat was een hele trip, maar alles ging goed en we zijn heel leuk ontvangen. Terwijl ik bij Michael, Christina en Thieron in de auto stapte, gingen George en Martin de huurauto ophalen: Hyundai Exel. Niet groot, maar prima voor ons deze maand.

Mahni Rose en Emiel waren thuis. Er werden allerlei heerlijke hapjes klaargezet. Een lekker kopje koffie (echt waar) en en lekker kopje thee voor liefhebbers.
Wat een schitterend huis en prachtig stuk land erom heen. We hebben nog een wandeling gemaakt in de buurt nadat de visite weg was.
Hond Nash ging mee (zwarte Labrador).
Echt, voor de prijs van een appartement en een eengezinswoning: daar heb je hier een paar are land en een 6 kamerwoning voor.

Vanmorgen is Martin tijdens mijn douchebeurt met Michael op familiebezoek geweest (Marijke, Ans, Arnie). Wist ik niets van van, maar ja. We hebben heerlijk geslapen op een stevig luchtbed (volgens mij had ik ook op een spijkerbed kunnen slapen). Vanmorgen lekker vroeg opgestaan. Net lekker geluncht.
We gaan zo naar Launceston de omgeving bekijken en naar het winkelcentrum. Mijn ouderlijk huis bezoeken en nog wat nodige dingen halen. Het is NIET warm vandaag, beetje regenachtig en mistig in de bergen. Maar dat maakt voor nu niet uit, want dat houdt me lekker wakker. Volgende verhaal zal Martin schrijven. De foto's gaan we nog downloaden van de diverse camera's. Dan zullen we die bij ons verhaal voegen.

Dag allemaal! Tot volgende keer.